Przejdź do treści
Klub Górski PTTK Kielce

Jesteś tutaj

04/05-11-2017 Wyjazd Klubu Górskiego PTTK Kielce w Beskid Śląsko-Morawski (Czechy).

W pierwszy weekend listopada br. Klub Górski PTTK Kielce wędrował ścieżkami Beskidu Śląsko-Morawskiego. W sobotę 04 listopada naszym głównym celem był Radhost (Radegast), szczyt liczący sobie 1129 m n.p.m. powiązany z trzema religiami: pogaństwem reprezentowanym przez Radhosta słowiańskiego boga płodności, gościnności, słońca i obfitości oraz katolicyzmem i prawosławiem ze świętymi obu kościołów Cyrylem i Metodym. Na szczycie stoją blisko siebie kamienny posąg Radhosta, odlane z brązu figury św. Cyryla i Metodego oraz katolicki kościół wybudowany pod koniec XIX wieku, w stylu bizantyjskim (nawiązujący kształtem do cerkwi). Nad wejściem do kościoła znajduje się napis: „MIŁUJCIE SIĘ SŁOWIANIE I ZJEDNOCZCIE SIĘ W WIERZE, KTÓRĄ TU GŁOSILI ŚWIĘCI CYRYL I METODY” nawiązujący do prób zjednoczenia katolicyzmu i prawosławia.

Naszą wędrówkę rozpoczęliśmy w Trojanovicach, skąd dość ostro po górę (na 3km 500m podejścia) powędrowaliśmy na przełęcz Pustevy. Nazwa przełęczy nawiązuje do pustelników, żyjących w pobliskich jaskiniach na przestrzeni XVIII i XIX wieku. Po śmierci ostatniego z nich w roku 1874 powstały tu liczne schroniska górskie. Najciekawsze „Mamenka” i „Libusin”, wybudowane w stylu czeskiej secesji zaprojektował Dusan Jurkovic. „Libusin” niestety spłonął w roku 2014, aktualnie trwa jego odbudowa. Z przełęczy obraliśmy kierunek na szczyt Radhosta, po drodze mijając 3m posąg słowiańskiego boga. Na szczycie zrobiliśmy sobie dłuższą przerwę; wypiliśmy po kuflu piwa Radegast w restauracji Hotelu Górskiego ”Radhost” oraz odwiedziliśmy kaplicę pw. św. Cyryla i Metodego. Po zasłużonym odpoczynku ruszyliśmy dalej najpierw na przełęcz Pindula, a następnie na Velky Javornik 918 m n.p.m. najwyższy szczyt Verkovickich vrchów, na szczycie oprócz schroniska znajduje się wybudowana w roku 2014 licząca sobie 26 metrów, drewniana wieża widokowa. Z Velego Javornika zeszliśmy do miasteczka Frenstat pod Radhostem, gdzie w hotelu przy rynku starego miasta mieliśmy zarezerwowany nocleg. W sobotę pokonaliśmy 26km przy 1480m podejść.

W niedzielę 05 listopada po obfitym śniadaniu przejechaliśmy do miejscowości Ostravice, z której wyruszyliśmy na Lysą Horę 1323 m n.p.m. – najwyższy szczyt Beskidu Śląsko-Morawskiego. Na szczycie odpoczęliśmy w schronisku, mieliśmy do wyboru dwa „Peter Bezurec” i „Emil Zatopek – maraton”, wybraliśmy to drugie. Oprócz schronisk na Lysej Horze znajdują się jeszcze 77m wieża radiowo-telewizyjna, obserwatorium metrologiczne oraz budynek Horskiej Służby. Ze szczytu zeszliśmy do Satiny, w której podziwialiśmy wodospady. W niedzielę pokonaliśmy 18km przy 1240m podejść.

Grupę 24 piechurów ścieżkami Beskidu Śląsko-Morawskiego prowadził Zbyszek Borowiec - Przodownik Górski.