Przejdź do treści
Klub Górski PTTK Kielce

Jesteś tutaj

05/06-05-2018 Wyjazd rowerowy na Podkarpacie, trasa Green Velo.

W dniach 5 – 6 maja 2018 roku Klub Górski PTTK Kielce był organizatorem rajdu rowerowego na trasie Sandomierz – Rzeszów, pod patronatem Wschodniego Szlaku Rowerowego Green Velo.

W czasie naszego rajdu przemierzaliśmy tereny dwóch Królestw Rowerowych tj. Ziemi Sandomierskiej i Doliny Dolnego Sanu oraz Pogórza Karpackiego.

W imprezie udział wzięło 21 osób. Pogoda nam dopisała, temperatury jak na „majówkę” były wyjątkowo wysokie. Przez cały weekend towarzyszyło nam słoneczko.

Nasz rajd rozpoczęliśmy w Sandomierzu, skąd ruszyliśmy w kierunku Leżajska.

Trasa była dobrze oznakowana, do tego łatwa i przyjemna, bowiem niemal przez całą sobotę wiodła po płaskich terenach.

Pierwszy postój mieliśmy w miejscowości Ulanów, gdzie zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcia z symbolem szlaku, którym się poruszaliśmy.

Ulanów położony jest nad rzekami Tanwią i Sanem, słynie z tradycji flisackich. W przeszłości miasteczko nazywane było Małym Gdańskiem. W Ulanowie znajduje się piękny modrzewiowy kościół zbudowany w 1643 roku.

Po chwili odpoczynku ruszyliśmy dalej, by po kilku kilometrach zatrzymać się na obiad
w Rudniku nad Sanem.

W miasteczku znajduje się warte zobaczenia Centrum            Wikliniarstwa. Eksponaty wykonane z wikliny  można podziwiać nie tylko tam, ale również na terenie    miasteczka ( m.in. tuż przy szlaku Green Velo) można zobaczyć bardzo oryginalne i przyciągające wzrok ozdoby wykonane z wikliny jak np. Pałac Kultury i Nauki.

W czasie naszego rajdu nie mogliśmy ominąć przepięknej Bazyliki Zwiastowania NMP
i klasztoru bernardynów w Leżajsku. Leżajskie organy znajdujące się w Bazylice oo. Bernardynów słyną w całej Europie, jako jedne z najlepiej brzmiących. We wnętrzu Bazyliki organizowane są rokrocznie koncerty w ramach Festiwalu Muzyki w Łańcucie, a  w sezonie letnim również w ramach Międzynarodowych Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej.

Z Leżajska udaliśmy się do miejscowości Biedaczów, gdzie w Szlacheckim Dworze czekała już na nas kolacja. Wieczór spędziliśmy przy ognisku dzieląc się między sobą wrażeniami
z Rajdu. Po cichu liczyliśmy, że niedzielny poranek również przywita nas piękną pogodą.

Mimo, że przy wjeździe do Dworu   Szlacheckiego widnieje napis „ Bawimy się do rana” o północy już wszyscy spaliśmy zbierając siły na kolejny dzień wycieczki.

Pysznym śniadaniem rozpoczęliśmy kolejny dzień naszego Rajdu. Po godzinie 9.00  jechaliśmy już szlakiem Green Velo w kierunku Rzeszowa. Po drodze mijaliśmy położony
w środku lasu Dworek Myśliwski w Julinie.

Dworek został wybudowany dla Romana Potockiego w 1880 roku. Potoccy mieszkali tam każdego roku przez cały sierpień, a ich wakacyjne pobyty składały się z porannych polowań i wieczornych przyjęć z tańcami. Pałacyk odwiedzali znani arystokraci m.in. książę Stanisław Radziwiłł, arcyksiążę Franciszek Ferdynand, a w latach późniejszych prezydent Ignacy Mościcki i książę Kentu Jerzy.

Kolejny postój zaplanowaliśmy w Łańcucie, gdzie znajduje się Zamek Lubomirskich i Potockich. Zamek jest jedną z najpiękniejszych rezydencji arystokratycznych w Polsce. Słynie ze znakomitych wnętrz mieszkalnych oraz niezwykle interesującej kolekcji pojazdów konnych. Pojazdy te, to luksusowe, o różnorodnych typach i zróżnicowanym przeznaczeniu, pochodzące z najbardziej renomowanych firm wiedeńskich, londyńskich i paryskich, ale także pojazdy polskiej produkcji, z polskich warsztatów wytwarzane m.in. w Kielcach.

Zamek w Łańcucie został wybudowany na polecenie Stanisława Lubomirskiego w siedemnastym wieku. Była to wówczas nowoczesna rezydencja typu "palazzo in fortezza", składająca się z budynku mieszkalnego z wieżami w narożach otoczonego fortyfikacjami bastionowymi. Nieco później Izabela z Czartoryskich ówczesna właścicielka Łańcuta - przekształciła fortecę w zespół pałacowo – parkowy. Barokowy zamek zmieniła w charakterystyczną dla epoki oświecenia siedzibę. Do dzisiaj zachowały się wnętrza: Sypialni Księżnej Marszałkowej, Salonu Bouchera, Apartamentu Chińskiego, Pokoju Pompejańskiego, Apartamentów Tureckich, Sali Balowej i Wielkiej Jadalni. Izabela z Czartoryskich Lubomirska bardzo wiele podróżowała. Przejawem fascynacji kulturą antyku jest Galeria Rzeźb, pomieszczenie dekorowane malowidłem przedstawiającym wnętrze altany obrośniętej roślinnością, w której eksponowane są do dziś rzymskie kopie greckich dzieł. Z wypraw na zachód i południe Europy przywoziła antyczne pamiątki i dzieła współczesnych mistrzów, którymi dekorowano rezydencję.

Od niedawna udostępnione zostały także wnętrza drugiego piętra zamku, do tej pory całkowicie niedostępne dla zwiedzających. To szczególna część łańcuckiego Zespołu Zamkowo-Parkowego, ukazująca „domowe” oblicze pałacowego życia.

A my tymczasem w Łańcucie zjedliśmy obiad, zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie przed Zamkiem i ruszyliśmy w dalszą drogę.  Około godziny 16.00 dotarliśmy do Rzeszowa, nasz rajd zakończyliśmy nad malowniczym Wisłokiem. Na koniec rajdu zrobiliśmy małe podsumowanie - pierwszego dnia Rajdu pokonaliśmy 110 km, drugiego ponad 70 km. Wszyscy stwierdziliśmy, że  trasa była lekka, miła i przyjemna.

Po rajdzie pozostały nam już tylko wspomnienia, a my powoli zabieramy się za planowanie kolejnego etapu Wschodnim Szlakiem Gren Velo, tym razem z Rzeszowa do Przemyśla.

Tekst: Monika Wieczorek, zdjęcia: Agnieszka Wajcowicz – Stępień, Przemysław Stępień