Przejdź do treści
Klub Górski PTTK Kielce

Jesteś tutaj

11/13.11.2016 Wyjazd Klubu Górskiego PTTK Kielce w Sudety.

W długi weekend listopadowy Klub Górski PTTK Kielce wędrował po Sudetach. Tym razem naszym celem były Góry Opawskie (czeska nazwa to: Zlatohorská vrchovina) oraz Wysoki Jesionik (czes. Hrubý Jeseník).

11/13.11.2016 Wyjazd Klubu Górskiego PTTK Kielce w Sudety część 1 – Biskupia Kopa.

Pierwszego dnia, w piątek 11 listopada wędrowaliśmy po Górach Opawskich. Naszym głównym celem była Biskupia Kopa, najwyższy szczyt województwa opolskiego i polskiej części Gór Opawskich, zaliczany do Korony Gór Polski. Biskupia Kopa to góra z charakterystyczną 18 metrową wieżą widokową postawioną przez niemieckie towarzystwo turystyczne w roku 1898 z okazji 50-lecia panowania cesarza Franciszka Józefa I.

Trasa naszej wędrówki prowadziła z Pokrzywnej przez Szymdzielową Kopę (536 m n.p.m.),  Górę Zamkową (571 m n.p.m.), Przełęcz pod Zamkową Górą, Srebrną Kopę (785m n.p.m.),  Przełęcz pod Kopą (inna nazwa tej przełęczy to Mokra Przełęcz), Biskupią Kopę (889 m n.p.m.), Schronisko Górski Dom Turysty pod Biskupią Kopą, Jarnołtówek, Skały Karliki,  Gwarkowa Perć (z 11m metalową drabinką), Stok do Pokrzywnej. Tego dnia pokonaliśmy pętlę wokół Gór Opawskich o długości 20,5km pokonują 920 różnicy poziomów.

11/13.11.2016 Wyjazd Klubu Górskiego PTTK Kielce w Sudety część 2 – Pradziad.

Drugiego dnia naszego listopadowego pobytu w Sudetach wybraliśmy się w głąb Czech po to aby zdobyć Pradziada (czes. Praděd - 1491 m n.p.m.) – najwyższy szczyt Wysokiego Jesionika  (czes. Hrubý Jeseník). Naszą sobotnią wędrówkę rozpoczęliśmy w miejscowości o nazwie Karlova Studánka, w której po raz pierwszy w tym roku spotkaliśmy zimę. Karlova Studánka to uzdrowisko o Krzyżackim rodowodzie, z najczystszym (potwierdzonym badaniami) powietrzem w całej Unii Europejskiej. Na Pradziada wędrowaliśmy korytem Białej Opawy (czes. Bílá Opava) przez liczne, niezwykle urokliwe choć niebezpieczne o tej porze roku   drewniane mostki i drabinki mijając po drodze Wodospady Białej Opawy (czes. Vodopady Bílé Opavy). Na Pradziadzie panowały ostre zimowe warunki; silny, porywisty wiatr, mgła z niemal zerową widocznością i temperatura znacznie poniżej 10 stopni C.  Po krótkim pobycie w restauracji na szczycie wróciliśmy do Karlovej Studánki zaczytując się na dłuższą chwilę w turystycznej chacie Barborka. W sobotę pokonaliśmy 17.5 km, przy 800 m podejść.

11/13.11.2016 Wyjazd Klubu Górskiego PTTK Kielce w Sudety część 3 – Poprzeczny Szczyt.

Ostatniego, trzeciego dnia naszego listopadowego wędrowania po Sudetach zdobywaliśmy Poprzeczną Górę (czes. Příčný vrch) – najwyższy szczyt Gór Opawskich (czes. Zlatohorská vrchovina). W niedzielą 13 listopada wędrowaliśmy z Gór Złotych  (czes. Zlaté Hory). Góry Złote to miasto w okolicach którego w XIII wieku odkryto złoża złota. W ciągu kilkusetletniej eksploatacji w pobliskich górach wydobyto łącznie około 3 tony złota. Poprzeczna Góra  (Příčný vrch) posiadała bogate złoża złotonośne, zdecydowanie wydajniejsze niż te z okolic Złotego Stoku. Wydobycia zaprzestano stosunkowo niedawno bo w roku 1989, ze względu na wysokie koszty eksploatacji. Złoto jednak w dalszym ciągu znajduje się w zalegających tam rudach.

Trasa naszej wędrówki prowadziła przez Zamkową Górę (czes. Zámecký vrch –702 m n.p.m.), ruiny zamku Edelstejn,  Hreben (950 m n.p.m.),  Poprzeczną Górę (czes. Příčný vrch - 975 m n.p.m.), Hreben, Sanktuarium Matki Boskiej Wspomożenia Wiernych (czes. Kostel Panny Marie Pomocné – Maria Hilf) do Złotych Gór (czes. Zlaté Hory). Pokonaliśmy 18 km i 700 m podejść.