Przejdź do treści

Jesteś tutaj

Czarny szlak Sołtyków - Bliżyn

Czarny

Czarny szlak Sołtyków – Bliżyn ma swój początek w Sołtykowie w pobliżu przystanku BUS. Kiedyś zaczynał się na stacji PKP i łączył ze sobą dwie stacje kolejowe leżące na trasie Skarżysko – Końskie, w Sołtykowie i Bliżynie. Niestety pociągi osobowe już od wielu lat nie kursują tą trasą. Dlatego też początek szlaku został przeniesiony. Początkowo szlak przez chwilę biegnie wzdłuż drogi Skarżysko – Końskie (kierując się w stronę Skarżyska) po czym skręca w lewo, w stronę stacji kolejowej. Po drodze mija ruiny cegielni.

W 1916 roku Stefan Wielowiejski założył w Sołtykowie cegielnię.  Do produkcji  używano gliny sprowadzanej z oddalonej o 2 km kopalni. Surowiec do cegielni dowożono kolejką wąskotorową oraz samochodami z inny miejsc. Wydobycie gliny w okolicach Sołtykowa trwało do 1977 roku, w jego trakcie  odsłonięto w podłożu skalne warstwy jurajskie, w roku 1999 otkryto w nich ślady dinozaurów. W warstwach powierzchniowych kopalni znajdowano półszlachetne kamienie, używane w jubilerstwie – gagaty (odmiana węgla brunatnego). W 1997 roku na terenie dawnej kopalni został założony Rezerwat Przyrody „Gagaty Sołtykowskie”. Założono go w celu ochrony skał dolnojurajskich, zawierających ważne okazy mineralogiczne, palentologiczne a także różnorodne formy syderytu oraz rzadką odmianę węgla, gagat. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku cegielnia w Sołtykowie jako jedyna w kraju produkowała ekologiczną cegłę klinkierową. Zakład zamknięto pod koniec lat 90-tych XX wieku. Aktualnie pozostały po nim tylko zrujnowane budynki, pozostałości dwóch pieców, w których wypalano cegły oraz zrujnowana „nowa hala” z roku 1974.

Szlak przechodzi przez przejazd kolejowy, a następnie skręca w prawo. Biegnie równolegle do torów w stronę Mroczkowa.

Mroczków to duża wieś, która w przeszłości była znaczącym ośrodkiem przeróbki żelaza  w Staropolskim Zagłębiu Przemysłowym. Pierwsza kuźnica powstała tu już w latach 1532-1548. W roku 1778 kuźnica na polecenie księcia Mikołaja Radziwiłła została przebudowana na Wielki Piec. Do dziś zachowały się pozostałości budowli hydrotechnicznych.

Szlak przy pierwszych zabudowaniach skręca w lewo, przechodzi starym mostem Kamienną, a następnie z lewej strony mija zespół kościoła parafialnego pw. Św. Rocha.

Zespół kościoła parafialnego pw. Św. Rocha składa się z modrzewiowego kościoła krytego gontem wybudowanego w roku 1820 oraz drewnianej dzwonnicy z roku 1950. Początkowo z drzewa modrzewiowego mieszkańcy Mroczkowa postawili maleńki jednonawowy kościół pw. Św. Rocha. W późniejszym czasie dobudowali do niego kaplicę św. Tadeusza  oraz nawę wejściową. Parafia w Mroczkowie została utworzona w roku 1950. W roku 1990 została przeniesiona do nowego wybudowanego nieopodal kościoła pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy. Obecnie nabożeństwa w kościele pw. Św. Rocha odprawiane są w dniu patrona (16 sierpnia) oraz większe święta.

Na końcu wsi szlak skręca w prawo do lasu. Przez bez mała 6km biegnie leśnymi duktami i ścieżkami

mijają po drodze Rezerwat „Ciechostowice”, początek szlaku zielonego do Przysuchy oraz niebieski szlak Kuźniaki – Pogorzałe (z który biegnie wspólnie przez ponad kilometr).

Rezerwat Przyrody „Ciechostowice” utworzony został w roku 1953 w celu ochrony lasu mieszanego o charakterze naturalnym. Na szczególną uwagę zasługują wspaniałe okazy modrzewia polskiego, występują tu również wspaniałe dęby, buki, jodły i świerki.

Las opuszcza we wsi Ubyszów i asfaltową drogą dochodzi do Bliżyna, gdzie na stacji PKP ma swój koniec.

Czarny szlak pieszy Sołtyków – Bliżyn liczy sobie 12,5km przy 140m przewyższenia.