Przejdź do treści
Klub Górski PTTK Kielce

Jesteś tutaj

Czarny szlak Suchedniów - Rezerwat "Dalejów"

Czarny

Czarny szlak pieszy Suchedniów  - Rezerwat "Dalejów".

Na północy województwa świętokrzyskiego nad rzeką Kamionką leży niewielkie miasteczko Suchedniów. Jego początki sięgają XII wieku, a nazwę swą zawdzięcza niejakiemu imć Stanisławowi Suchini. W XVI wieku był jednym z trzech (obok Berezy i Andrissa) właścicieli kuźnicy i od jego nazwiska wzięła swą nazwę wieś Suchiniów z czasem przekształcając się w Suchedniów. Przez swoje położenie przy trakcie komunikacyjnym z Krakowa do Warszawy Suchedniów był jednym z ważniejszych ośrodków przemysłowych Zagłębia Staropolskiego. Dzięki Stanisławowi Staszicowi, który rozwinął na naszych terenach górnictwo przez pewien czas był Suchedniów siedzibą Zarządu Górnictwa Wschodniego Okręgu Przemysłowego. Za czynny udział i pomoc udzieloną przez jego mieszkańców powstaniu styczniowemu został spalony przez wojska carskie w lutym 1863 roku. W okresie międzywojennym obok rozwijającego się przemysłu stał się też miejscowością letniskową z perspektywami uzdrowiskowymi.

Przy zabytkowym dworcu kolejowym z XIX wieku swój początek mają dwa szlaki piesze, niebieski do Berezowa i czarny do rezerwatu Dalejów. Czarny szlak z dworca skręca w stronę zalewu gdzie na skarpie znajduje się pomnik rozstrzelanych przez hitlerowców zakładników z kieleckiego więzienia.

Szlak okrąża Zalew Suchedniowski od północy i skręca w ulicę Mickiewicza. Następnie przecina dawną ,,siódemkę'', przechodzi nad nową ekspresową S7 i dochodzi do leśniczówki Kruk. Stąd lasem, prawie cały czas prosto, najpierw (o zgrozo!:) nowo wyasfaltowaną, a później szutrową drogą. Trzeba uważać, mimo zakazu ruch samochodów jest spory:) Po drodze mijamy  ogrodzony płotkiem trzystuletni dąb rosnący przy nasypie dawnej kolejki leśnej.

W miejscu tym obozował oddział powstańczy i został tu pojmany i stracony przez Moskali powstaniec narodowości francuskiej. Na pamiątkę tego wydarzenia na dębie wisi mała kapliczka. Kiedyś szlak prowadził nasypem kolejki, a na płotku przy drzewie widnieje jeszcze zamalowany znak szlaku.

Dalej, już przy drodze szutrowej dwa partyzanckie pomniki, zgrupowania AK i w miejscu gdzie zginął ppor. Oset. Dołącza tu też czerwony ,,Szlak Piekielny'' z którym razem dochodzimy do zielonego szlaku Bliżyn - Zagnańsk przy rezerwacie Dalejów. Tu kończy się szlak czarny.

Poprowadzony przez Płaskowyż Suchedniowski czarny szlak pieszy Suchedniów PKP - rezerwat "Dalejów" liczy sobie 8km i 107m przewyższenia.