Przejdź do treści

Jesteś tutaj

Niebieski szlak Łagów - Chęciny im. Edmunda Padechowicza

Niebieski

Niebieski szlak pieszy Łagów – Chęciny na swój początek na rynku w Ładowie, w pobliżu przystanku autobusowego.

Przechodzi przez rynek i skręca w ul. Bardzką. Pierwsze sześć kilometrów szlak biegnie asfaltem, najpierw lekko w dół, a następnie lekko pod górę w stronę wsi Sędek.

Od północy towarzyszy mu ładna panorama Łysogór i Pasma Jeleniowskiego od południa Pogórza Szydłowieckiego. Na końcu wsi szlak skręca w stronę ostatnich zabudowań, za którymi wkracza do lasu należącego do Cisowsko - Orłowińskiego Parku Krajobrazowego. Zdobywa Górę Kiełków (znaną również pod nazwą Kiełki) 452 m n.p.m. – najwyższe wzniesienie Pasma Orłowińskiego i całego szlaku. Ze szczytu schodzi do drogi technicznej skręca w prawo, a po kilkuset metrach, za wiatą w lewo.

Mija tereny należące niegdyś do niewielkiej wioski Wojteczki, która czasie II wojny światowej została przesiedlona do Małego Jodła w gminie Kunów. Po wiosce pozostała jedynie replika podwójnego krzyża zwanego Bożą Męką (jeden mały krzyż przybity do większego, które razem przypominają krzyż lotaryński). Krzyż postawiono w trakcie zarazy, która nawiedziła te tereny w XVII wieku.  Aktualnie stoi oparty o drzewo w pobliżu metalowego krzyża z okresu II wojny światowej.  Szlak dalej lasem prowadzi do wsi Widełki, po drodze zdobywając górę Zamczysko. Według legendy na szczycie stał tu przed wiekami gród warowny i stąd nazwa góry. W Widełkach szlak niebieski spotyka znaki szlaku żółtego Szydłów – Widełki. Szlak niebieski przechodzi przez wieś za mostem na Łukawce skręca w lewo, polnymi drogami dochodzi do lasu. Najpierw zdobywa górę Włochy (427 m n.p.m. – najwyższe wzniesienie Pasma Cisowskiego), a następnie Stołową.

Mija czerwone znaki szlaku partyzanckiego prowadzące do obozowiska partyzantów z II wojny światowej, z oddziału „Wybranieccy” Mariana Sołtysiaka „Barabasza” oraz znaki i tablice ścieżki przyrodniczo-historycznej im. Wybranieckich. Przechodzi obok pomnika poświęconego powstańcom styczniowym i partyzantom z II wojny światowej. Obok pomnika na drzewie znajduje się kapliczka poświęcona Krzysztofowi Boguszowi – Przewodnikowi Świętokrzyskiemu. Za pomnikiem szlak wspina się na góry: Wrześnię i Ostrą po czym schodzi do wsi Niwy. Tu zaczyna się najdłuższy (ponad pięciokilometrowy) płaski odcinek, prowadzący asfaltową drogą przez Daleszyce do Brzechowa.

Na początku Brzechowa szlak skręca w lewo, prowadzi w stronę ostatnich zabudowań przy których skręca w prawo i przez łąki dochodzi do lasu porastającego Górę Sikorzą (361 m n.p.m.- najwyższe wzniesienie Pasma Brzechowskiego). Wchodzi na jej wierzchołek, a następnie schodzi do Niestachowa. Przechodzi przez wieś i lasem wdrapuje się na Górę Otrocz (375 m n.p.m. – Pasmo Daleszyckie), gdzie spotyka znaki szlaku papieskiego, który towarzyszy mu przez pewien czas. Szlak niebieski przekracza Lubrzankę i wzdłuż stacji drogi krzyżowej wchodzi na Górę Zalasną zwaną też Krzyżną. Z Zalaznej schodzi do wsi Mójcza. Przecina wieś i podmokłą łąką dochodzi do drogi Kielce – Suków. Skręca w prawo, przechodzi obok jednostki wojskowej kierując się w stronę Bukówki, gdzie skręca w lewo i lasem podchodzi pod Górę Telegraf (406 m n.p.m. – Pasmo Dymińskie). Po drodze mija cmentarz żołnierzy radzieckich pomordowanych przez hitlerowców w czasie II wojny światowej.

Z Telegrafu roztacza się piękna panorama Kielc. Szlak przez górę Hałasa schodzi do drogi 73 Kielce – Morawica i skręca w lewo biegnie równolegle do drogi, po czym przecina ją w pobliżu lecznicy weterynaryjnej. Od lecznicy biegnie lasem na Górę Pierścienica, skąd ponownie można podziwiać ładną panoramę Kielc. Początek ma tu krótki czarny szlak łącznikowy do Alei Na Stadion. Szlak niebieski ciągle lasem, przez Przełęcz pod Obrazkiem i Górę Biesak (381 m n.p.m. najwyższe wzniesienie Pasma Posłowickiego) dochodzi do Słowika.  Przekracza drogę Kielce – Kraków i most na Bobrzy. Obok mostu znajduje się pomnik upamiętniający wkroczenie na stary most, który kiedyś tu stał kapitana Herwina Piątka  na czele I Kompani Kadrowej 12 sierpnia 1914 roku.

Za mostem szlak skręca w lewo, biegnie przez kilkaset metrów drogą wzdłuż Bobrzy po czym ponownie wkracza do lasu.  Przechodzi przez góry Kolejową (Trupień) i Patrol (389 m n.p.m. – najwyższe wzniesienie Pasma Zgórskiego), mija skrzyżowanie z czerwonym szlakiem Chęciny – Karczówka oraz początek czarnego szlaku do Piekoszowa. Stąd łagodnie schodzi do pomnika partyzanckiego w Szewcach. Mija pomnik, kieruje się w stronę Jaskini Raj. Mija ją w pewnej odległości i dalej biegnie w miarę płasko, przechodzi pod obwodnicą Kielc i dochodzi do Jaskini Piekło.

Z Piekła jeszcze tylko kilka kilometrów najpierw lasem, potem polną drogą i szlak dociera do Chęcin. Tu na Dolnym Rynku obok przystanku autobusowego ma swój koniec. Mają tu również początek swa inne szlaki; żółty do Wiernej Rzeki i czerwony na Karczówkę. Niebieski szlak pieszy im. Edmunda Padechowicza z Łagowa do Chęcin liczy sobie 69.3km przy 1400m przewyższenia.