Przejdź do treści

Jesteś tutaj

Zielony szlak Bliżyn - Zagnańsk

Zielony

Zielony szlak turystyczny Bliżyn - Zagnańsk rozpoczyna się (lub kończy jak kto woli) na stacji PKP w Bliżynie. Biegnie przez chwilę wzdłuż torów, przy przejeździe kolejowym skręca w prawo, a następnie na końcu drogi w lewo, w ulicę Tadeusza Kościuszki (droga krajowa nr 42 Skarżysko – Końskie). Mija najpierw z lewej strony wybudowany z kamienia ciosowego, w latach 1896-1900 neogotycki kościół parafialny p.w. Św. Ludwika,

Z Bliżynem związana jest legenda, wywodząca jego nazwę od słów św. Jacka Odrowąża, który podczas pielgrzymki na Św. Krzyż miał powiedzieć „..bliżej stąd niż dalej…”. Pierwsza pisana wzmianka o Bliżynie pochodzi z kronik Jana Długosza, w diariuszu podróży  Władysława Jagiełły z Krakowa pod Grunwald zanotował on, że król nocował w Bliżynie z 21 na 22 czerwca 1410 roku. Kilka lat później, w roku 1419 Jagiełło odwiedził Bliżyn ponownie. W przeszłości Bliżyn należał do Zagłębia Staropolskiego, pierwsze kuźnice powstały tu na początku XVI wieku. Największy rozkwit rozpoczął się na początku XIX wieku, działały tu wtedy Zakłady Górnicze z odlewnią będące własnością hr. Platera, i trwał do początku XX wieku. Podczas II wojny światowej dział  tu obóz dla jeńców radzieckich oraz filia obozu koncentracyjnego w Majdanku. Aktualnie Bliżyn jest gminnym centrum administracyjnym, handlowym i usługowym.

a następnie z prawej modrzewiową kaplicą z roku 1818 p.w. św. Zofii. Za kaplicą skręca w prawo w ul. 1 Maja.

Biegnie wzdłuż ulic Kamiennej (z którą przekracza rzekę Kamienną) i Podleśnej  wkraczając do Suchedniowsko-Oblęgorskiego Parku Krajobrazowego. Kluczy gęstym, podmokłym lasem pomiędzy pomnikami przyrody „Piekło Dalejowskie – przedmiotem ochrony są skały białego piaskowca triasowego, głazy są różnej wielkości, największe dochodzą do 4m wysokości pomiędzy nimi tworzą się małe wąwozy i szczeliny ”

i „Brama Piekielna – przedmiotem ochrony są bloki skalne z białego piaskowca, ułożone w kształcie bramy”

oraz rezerwatami leśnymi „Dalejów” i „Świnia Góra”.

Kilkakrotnie spotyka na swojej drodze czerwone znaki „Piekielnego Szlaku”.

Piekielny szlak” to licząca ok. 250 km trasa turystyczna, przebiegająca  przez obszar gmin Bliżyn, Gowarczów, Końskie, Ruda Maleniecka, Smyków, Stąporków, Białaczów, Paradyż i Żarnów. Położonych na terenie województw łódzkiego i świętokrzyskiego. Trasa „Piekielnego szlaku" łączy rezerwaty o charakterystycznych nazwach, pomniki przyrody oraz zabytki techniki, związane z odlewnictwem i przekuwaniem żelaza oraz wiele innych ciekawych miejsc, zabytków i atrakcji.

Przy leśniczówce „Świnia Góra” szlak skręca w ostro lewo. Dalej biegnie początkowo asfaltową, a następnie szutrową prostą jak strzała drogą przeciwpożarową do wsi Jasiów przekracza rzekę Bobrza wkracza do Janaszowa. Skręca w lewo i biegnie drogą nr 750 do Zagnańska. Z lewej strony mija dęba „Bartka”.

Bartek jeden z najstarszych dębów w Polsce. Ze względu na spróchniały pień trudno jest dokładnie określić jego wiek, ale naukowcy uważają, że Dąb Bartek na około 670 lat, choć według tradycji drzewo może mieć nawet 1200 lat. „Bartek” jako   pomnik przyrody objęty jest ochroną prawną. Związane jest z nim wiele legend. Według niektórych z nich w cieniu dębu odpoczywali Bolesław Krzywousty i Jan III Sobieski.

Za parkingiem przy „Bartku” szlak skręca w prawo w ul. Dęba Bartka dochodzi do ul. Słonecznej która doprowadza go do dworca PKP w Zagnańsku.