Przejdź do treści

Jesteś tutaj

Zielony szlak Łagów - Nowa Słupia

Zielony

Zielony szlak pieszy Łagów – Nowa Słupia rozpoczyna się na rynku w Ładowie, przy przystanku autobusowym.

Łagów to jedna z najstarszych osad w regionie świętokrzyskim. Już w XI wieku istniał tu gród królewski. Zgodnie z informacjami Jana Długosza w roku 1086 Władysław Herman podarował osadę biskupom Kujawskim. W roku 1375 Łagów uzyskał prawa miejskie, wówczas to regentka Elżbieta Łokietkówna nadała osadzie prawa magdeburskie i zezwoliła na organizację targu. Miastem Łagów pozostawał do roku 1869. Okres największego rozkwitu przypadał na XV-XVII wiek, gdy kwitło tu hutnictwo szkła, żelaza i ołowiu. Kryzys w górnictwie panujący w wieku XVIII doprowadził do upadku miasta.  Podczas II wojny światowej ze względu na bliskość działań wojennych na przyczółku baranowsko-sandomierskim Łagów uległ znacznemu zniszczeniu.

Z rynku szlak zielony kieruje się na północ drogą krajową nr 756 w stronę Nowej Słupi. Mija z lewej strony kościół parafialny p.w. św. Michała Archanioła.

Kościół św. Michał Archanioła jest najcenniejszym zabytkiem Łagowa. Posiada wybudowane w wiekach XV prezbiterium,  XVI nawę oraz XVII i XVIII kaplice, które obecnie  pełnią funkcje naw bocznych.  W prezbiterium znajduje renesansowy ołtarz, pozostałe wyposażenie kościoła jest barokowo-rokokowe.

Przechodzi przez rondo znajdujące się na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 74 Kielce – Opatów most na Łagowicy, za którym na początku ul. Dule znajduje się drogowskaz wskazujący drogę do Jaskini Zbójnickiej oraz Wąwozu Dule. W jaskini, podobno przed wiekami miał swoje lokum legendarny zbój Madej. Szlak jednak biednie dalej drogą do Nowej Słupi. Za ostatnimi zabudowaniami, przed zakrętem szlak skręca w lewo w polną drogę która z czasem przechodzi w wąską ścieżkę. Biegnie łąkami i zaroślami brzegiem Łagowicy (ani razu jej nie przekraczając).

Przy zabudowaniach wychodzi na drogę asfaltową do Płucek. Nazwa miejscowości związana z wydobywaniem w tym rejonie rudy ołowiu – galeny i oddzielaniem jej od zanieczyszczeń poprzez wypłukiwanie. Szlak przechodzi przez Płucki i mniej więcej kilometr za wsią skręca w gruntową drogę prowadzącą w stronę lasu. Przechodzi obok kapliczki „AVE MARYJA”, która została wybudowana przez mieszkańców wsi Płucki i Małacentów w roku 1991 z okazji IV pielgrzymki do Polski papieża Jana Pawła II.

Wspina się szerokim leśnym duktem na Wał Małacentowski.

Na Wale Małacentowskim  spotyka znaki początku szlaku niebieskiego prowadzącego przez Bieliny do kapliczki św. Mikołaja.

Przy talicy informacyjnej „Urzytku Ekologicznego” opuszcza leśny dukt, skręca w leśną drogę prowadzącą w kierunku Kobylej Góry, mija z prawej strony starą leśniczówkę w Paprocicach.  Na Kobylej Górze (391 m n.p.m.) spotyka znaki czerwonego szlaku Gołoszyce – Kuźniaki (Głównego Szlaku Świętokrzyskiego). Z Kobylej Góry zileony szlak schodzi do Wólki Milanowskiej. Po drodze przechodzi przez mostek na Słupiance

oraz mija pomnik zamordowanych przez hitlerowców 13 mieszkańców wsi. Za pomnikiem skręca w prawo, przechodzi obok Centrum Edukacyjnego i asfaltową drogą dochodzi do ronda im. Misjonaży Oblatów Maryi Niepokalanej. Obchodzi rondo i obok sklepu Biedronki skręca w lewo wkracza do Nowej Słupi.

Początki osadnictwa na tym terenie sięgają II wieku p. n.e. i mają związek z hutnictwem żelaza. Wytop żelaza prowadzono w tej okolicy do IV wieku n.e. Słupię założyli benedyktyni ze Św. Krzyża. Pierwsza wzmianka pochodzi z roku 1269. W wieku XIV powstało miasto Nowa Słupia (dokładna data lokacji nie jest znana). Miastem Nowa Słupia pozostawała do roku 1869. Jej rozwój miał związek z obsługą pielgrzymów podążających na Święty Krzyż, do wieku XIX prowadziła tędy jedyna droga do sanktuarium. Obecnie miejscowość znana jest głównie z organizowanych co roku, w sierpniu „Dymarek Świętokrzyskich”. W czasie imprezy prowadzony jest wytop żelaza metodą sprzed 2 tysięcy lat.

Nie idzie jak dawniej ul. Kielecką lecz najpierw ul. Szkolną, a następnie ul. Świętokrzyską wspólnie z szlakiem niebieskim Pętkowice – Św. Krzyż obok późnogotyckiego, wybudowanego około roku 1656 kościoła p.w. św. Wawrzyńca

dochodzi do rynku, gdzie na przystanku PKS ma swój koniec.

Zielony szlak pieszy Lagów – Nowa Słupia liczy sobie 14,1km i ma 200m przewyższenia.