Przejdź do treści
Klub Górski PTTK Kielce

Jesteś tutaj

Zielony szlak wokół zalewu w Brodach

Zielony

Znak początku zielonego szlaku wokół zalewu w Brodach  znajduje się  przy ulicy Sportowej obok starej zapory na rzece Kamiennej. Wybudowano ją w roku 1840 do obsługi zakładów metalurgicznych, pracujących na potrzeby wielkiego pieca ze Starachowic.

Stara zapora jest malowniczo wkomponowany we współczesną tamę, oddaną do użytku w 1963r. Szlak przechodzi przez zaporę i obok pomnika Stanisława Staszica skręca w prawo do Krynek.

Przez 1.5km prowadzi ulicą Starachowicką wzdłuż brzegu zalewu po czym skręca w lewo w ulicę Poprzeczną. Powoli pnie się pod górę. Dochodzi do ulicy Górnej i skręca w prawo. Przez pięćset metrów biegnie wzdłuż tej ulicy. Na skraju lasu skręca w lewo, opuszcza asfalt, przez trzysta metrów idzie wspólnie ze szlakiem czerwonym Skarżysko-Kamienna – Kałków. Kieruje się w stronę zalewu. Przez wąwóz skalny dochodzi do zbiornika wodnego Oczko i tablicy informacyjnej Rezerwatu „Skały w Krynkach”.

W  rezerwacie chronione są monumentalne bloki piaskowca dolnotriasowego. Największa skała rezerwatu o kształcie grzyba ma 2,5m wysokości i średnicę kapelusza około 5m. Szlak zielony mija jednak te skały z boku, przez skały prowadzi szlak czerwony. Szlak zielony obchodzi zbiornik Oczko z prawej strony po czym skręca w lewo w ulicę Starachowicką. Na końcu ul. Starachowickiej za zajazdem Karpik skręca w prawo w ul. Świętokrzyską (droga nr 42), wkracza do Stykowa. Po kilometrze opuszcza ul. Świętokrzyską i groblą prowadzi do mostu na Kamiennej.

Przechodzi przez most i skręca najpierw w ul. Poprzeczną, a następnie Widok prowadzącą do miejscowości Ruda. Przez Rudą biegnie ulicami Południową, Nad Zalewem i Dużą. Ulicę Dużą opuszcza po czterystu metrach, ostry zakręt w prawo. Po czym wiedzie przez pola i las do Brodów po opuszczeniu lasu skręca w prawo ul. Spokojną pnie się powoli na Górki koło Brodów i za Dębem będący pomnikiem przyrody skręca w lewo w ul. Wójtowską którą schodzi do przejazdu kolejowego w Brodach Iłżeckich. Przechodzi obok stacji kolejowej w Brodach Iłżeckich, a następnie przez most na Kamiennej ul. Radomską prowadzi w kierunku drogi krajowej nr 9. Idzie przez chwilę obok tej drogi, a następnie skręca w ul. Cmentarną w stronę zabytkowego kościoła w Krynkach.

Kościół w Krynkach p.w. Wniebowzięci Najświętszej Mari Panny wybudowany został w roku 1727 w stylu barokowym. Przed kościołem stoi modrzewiowa, kryta gontem brama z dwoma dzwonnicami po bokach z 1779 roku.

Bramę ozdabiają rzeźbione drewniane ornamenty. Dzwon znajdujący się w jednej z dzwonnic pochodzi z roku 1581. Za kościołem szlak skręca w prawo w ul. Kościelną, a następnie Ostrowiecką, która doprowadza go do Zapory w Brodach.

Niestety szlak w znacznej części prowadzi drogami asfaltowymi i odkrytym terenem. Liczy sobie 16,4km, suma podejść wynosi 240m.

Zbyszek Borowiec

Ślad trasy

Przebieg

0,0 km
Brody, zapora
4,4 km
Rezerwat "Skały w Krynkach"