Przejdź do treści

Jesteś tutaj

Żółty szlak Barcza - Bukowa Góra

Zółty

Żółty szlak pieszy Barcza – Bukowa Góra rozpoczyna się na przystanku Bus w Barczy, w pobliżu drogi ekspresowej nr. S7 Kielce – Skarżysko-Kamienna. Z przystanku kieruje się w stronę ronda. Powyżej którego skręca w polną drogę biegnącą równolegle z jednej strony do linii lasu, z drugiej do drogi ekspresowej. Po chwili skręca w lewo w szeroką szutrową drogą

i wspólnie z nią wkracza do rezerwatu przyrody „Barcza”.

Rezerwat przyrody nieożywionej Barcza został utworzony w roku 1984 w południowo-zachodniej części masywu góry Barcza, w Paśmie Klonowskim. Swym zasięgiem obejmuje tereny leśne i dwa nieczynne kamieniołomy. W rezerwacie ochronie podlegają odsłonięcia skał dolnodewońskich, przede wszystkim zielonych tufitów, które są cennym dowodem wulkanizmu na terenie gór świętokrzyskich. Tufity powstały w środowisku wodnym z drobnych materiałów piroklastycznych  wydobywających się z wulkanu podczas wybuch. W kamieniołomach wydobywano od XVIII do XX wieku piaskowce kwarcytowe. Znaleźć można było w nich liczne odciski morskich ramienionogów.

Szlak mija śródleśne jeziorka w pewnej odległości, biegnie najpierw szutrową drogą, a następnie leśnym duktem w stronę góry Barcza. Przechodzi w pobliżu jej wierzchołka. Dochodzi w pobliże gajówki Klonów. Dalej lasem przez górę Czostek dochodzi do wsi Klonów. Na wzniesieniu przy którym znajduje się sklep, przystanek autobusowy oraz ławeczki ze stolikiem skręca w prawo. Roztacza się stąd jedna z najładniejszych panoram Gór Świętokrzyskich.

Widoczne jest całe Pasmo Łysogórskie od Świętego Krzyża do Łysicy oraz Radostowa i Pasmo Masłowskie z Klonówką. Szlak przechodzi obok kaplicy oraz pomnika poświęconego rozstrzelanym przez hitlerowców w roku 1943 mieszkańcom wsi.

Na zakręcie drogi szlak skręca w lewo w polną drogę prowadzącą do lasu. Wędruje bukowym lasem, przekracza asfaltową drogę łączącą Bodzentyn z miejscowością Gózd i wkracza do Świętokrzyskiego Parku Narodowego. Po kilku minutach dociera na Bukową Górę, gdzie po spotkaniu z zielonym szlakiem Starachowice – Łączna ma swój koniec.

Bukowa Góra jest długim na 8.5 km grzbietem zbudowanym z dolnodewońskich piaskowców kwarcytowych tworzących w szczytowych partiach interesujące formy skalne. Teren Bukowej Góry porośnięty jest bukowo-jodłowym lasem.

Żółty szlak pieszy Barcza – Bukowa Góra liczy sobie 11km przy 390m podejść.