Przejdź do treści

Jesteś tutaj

Żółty szlak Skarżysko-Kamienna, PKP - Skarżysko-Kamienna, MCK

Zółty

Żółty szlak pieszy Skarżysko-Kamienna, PKP – Skarżysko-Kamienna MCK/ PTTK nazywany jest Szlakiem Martyrologii. Początek szlaku znajduje się  na parkingu przed Dworcem Głównym PKP w Skarżysku Kamiennej.

Początkowo szlak biegnie al. Niepodległości, by po chwili skręcić w prawo, do parku. Opuszcza park i następnie najpierw kluczy uliczkami Skarżyska po czym przez las dochodzi do dzielnicy Pogorzałe, położonej na Górze Pogorzelskiej (347 m n.p.m.). Z początkiem roku 2000 Pogorzałe zostało oddzielone od powiatu szydłowieckiego i przyłączone do miasta Skarżysko-Kamienna. Szlak przecina drogę E7 i ulicą Pogodną podąża w stronę lasu. Przed skrzyżowaniem z E7 spotyka początkowe znaki szlaku niebieskiego Pogorzałe – Kuźniaki. Wędruje leśnymi duktami, ponownie spotyka niebieski szlak Pogorzałe – Kuźniaki. Wspólnie z którym dochodzi do leśnego Cmentarza Partyzanckiego Armii Krajowej pod Skarbową Górą.

Cmentarz utworzony został w sierpniu 1943 roku, kiedy pochowano tu pięciu partyzantów ze zgrupowania „Ponurego” – Jana Piwnika, obecnie na cmentarzu znajdują się 33 mogiły. Przy cmentarzu znajduje się węzeł szlaków: czerwonego do Radomska, niebieskiego Pogorzałe – Kuźniaki i żółtego, który dalej biegnie leśnymi scieżkami, duktami oraz nasypem dawnej kolejki wąskotorowej. Przechodzi przez mostek na Bernatce i przez drewniane kładki dochodzi do miejsca z informującą o zmianie przebiegu szlaku. Wcześniej szlak skręcał tu w lewo do wsi Brzask, gdzie znajduje się pomnik upamiętniający 760 osób zamordowanych przez hitlerowców 29 czerwca 1940 roku (mieszkańców Skarżyska i innych miejscowości kielecczyzny - była to największa egzekucja na kielecczyźnie w czasie II wojny światowej). Obecnie szlak biegnie dalej prosto. Z lasu wychodzi we wsi Zagórze. Przechodzi przez Zagórze, Brzeście i Bugaj, dochodzi do drogi Skarżysko – Końskie. Przechodzi przez przejazd kolejowy i skręca w prawo do lasu. Prowadzi do Boru, miejsca w którym w dniach 12-16 lutego 1940 roku hitlerowcy rozstrzelali 360 osób.

Obecnie znajduje się tu mogiła i pomnik ofiar zbrodni. Szlak przechodzi obok mogiły i kieruje się w stronę rzeki Kamiennej. Idzie jej brzegiem do Rejowa – dzielnicy Skarżyska-Kamiennej. Kładką pokonuje drogę krajową E7. Biegnie brzegiem tej drogi osiągając Baranowską Górę. Baranowska Góra (300 m n.p.m.) to miejsce egzekucji około 400 osób, zamordowanych przez hitlerowców w latach 1939 – 1945. Przy pomniku na Baranowskiej Górze szlak skręca w lewo, do lasu i schodzi w dół do zbiornika wodnego w Rejowie, po drodze mija trzy bezimienne groby pochodzące z okresu z II wojny światowej.

Przy Zalewie w Rejowie (zbiornik wodny na Kamionce) spotyka zielone znaki szlaku Skarżysko – Wykus, mija pomnik hutników powieszonych przez carskich oprawców w roku 1863. Odlew orła, który zdobił pomnik gdzieś przepadł. Szlak dalej przechodzi w pobliżu Muzeum Orła Białego, następnie mija pomnik Stanisława Stasica i przekracza Kamionkę. Skręca w lewo w ul. Sportową, przechodzi obok stacji PKP Skarżysko Zachodnie. Następnie przecina ul. Prostą, przechodzi przez mostek na Kamiennej i dalej ul. Brzozową, aleją Niepodległości i ul. Słowackiego dochodzi do Miejskiego Centrum Kultury, gdzie przy siedzibie miejskiego oddziału PTTK w Skarżysku Kamiennej ma swój koniec.

Żółty szlak pieszy Skarżysko-Kamienna, PKP – Skarżysko-Kamienna MCK/ PTTK liczy sobie bez mała 31 km i ma 370 m podejść.