Przejdź do treści

Jesteś tutaj

Żółty szlak Starachowice - Iłża

Zółty

Żółty szlak pieszy Starachowice Zachodnie PKP - Lipie - Zębiec - Piotrowe Pole - Koszary - Kotlarka - Iłża.

Na stacji PKP Starachowice Zachodnie jest węzeł szlaków gdzie swój początek/koniec mają trzy szlaki piesze; czarny na Wykus, zielony do Łącznej i żółty do Iłży. Przez stację PKP przechodzi jeszcze czerwony szlak z Kałkowa do Skarżyska. Żółtym szlak do Iłży jest niejako graniczny, parę kilometrów idzie się granicą województw świętokrzyskiego i mazowieckiego, a ostatnie kilometry są już na terenie mazowieckiego. No ale zaczyna się „u nas”, i opuszcza świętokrzyskie dopiero po prawie dwudziestu kilometrach więc na pewno jest „świętokrzyskim szlakiem” :).

Szlak z placu dworcowego razem ze szlakiem czerwonym skręca obok kotwicy z M/S Starachowice w stronę wschodnią do Parku Miejskiego im. Stefana Żeromskiego. Tu przechodzi obok siedziby Oddziału Starachowickiego PTTK  i Muzeum Regionalnego, które znajdują się w dawnym budynku administracyjnym dozorcy hutniczego. Dalej przechodzimy obok kapliczki św. Barbary z 1937r, patronki górników których na tym terenie kiedyś nie brakowało oraz patronki Starachowic.

Na końcu ulicy Krywki z prawej strony znajduje się wejście do Muzeum Przyrody i Techniki z Zespołem Wielkopiecowym z XIX wieku.  Następnie przechodzimy obok  hałdy zwanej szlakowiskiem powstałej z wywózki gorącego żużla.

Dalej szlak przechodzi przez wychodnie skalne piaskowców i jeszcze przez całą ulicę Lipową,  następnie wchodzi do lasu niedaleko ogródków działkowych. Dochodzimy do niewielkiego zbiornika wodnego obok hałdy i pozostałości dawnej kopalni rudy żelaza Majówka. Tu dołącza szlak czarny z miejscowości Mirzec do Rudy, z którym podążamy razem do wsi Lipie. Na początku wsi opuszcza nas szlak czarny, a my idziemy dalej przez całą wieś. We wsi mijamy obelisk poświęcony pamięci zamordowanych w 1943r za pomoc udzielaną partyzantom  i drewniany krzyż z 1943r. Po wyjściu ze wsi szlak idzie cały czas leśną drogą obchodząc zbiornik przeciwpożarowy na rzece Kotyzka.

Ponownie wraca na drogę leśną, wzdłuż której widoczne pozostałości nasypu kolejki wąskotorowej ze Starachowic do Iłży. Z obu stron drogi dobrze widoczne są dawne wyrobiska górnicze. Tuż przed drogą krajową nr 9 można zobaczyć parę podkładów kolejowych i dwa odcinki torów kolejki. Obecnie kolejka jest czynna w okresie letnim na trasie Starachowice - Lipie i Marcule - Iłża. Na środkowym odcinku niewiele zostało...  Za drogą nr 9 znajdowała się kiedyś szkoła Oddziału Prewencji Policji w Zębcu k/Iłży, teraz w dawnych budynkach szkoły znajdują się hurtownie. Mijamy Zakłady Górniczo - Metalowe Zębiec i znowu wchodzimy do lasu. Podążamy drogą leśną zwaną ,,Gościńcem Ostrowieckim”, do dawnej, nieistniejącej już wioski Piotrowe Pole. 22 września 1944 roku Niemcy, za udzielaną partyzantce pomoc, spalili wieś, a jej mieszkańców w większości rozstrzelano. Niedaleko wsi  1-10-1944r  miała miejsce niemiecka obława na oddział partyzancki AK dowodzony przez por. Potoka. Bitwa trwała prawie cały dzień, a partyzanci stracili w niej 59 żołnierzy sami zadając dużo większe straty hitlerowcom.

Przechodzimy obok pomnika upamiętniającego to wydarzenie, a wzdłuż gościńca mijamy nowe kapliczki partyzanckiej drogi krzyżowej. Wychodzimy z lasu we wsi Koszary gdzie skręcamy następnie do wioski Kotlarka. Tu skręcamy w drogę polną, którą idziemy już cały czas do Iłży. Po drodze mijamy przydrożne kapliczki i mogiłę powstańców styczniowych. Szlak ma swój koniec/początek na Dworcu PKS w Iłży.

W Iłży między innymi warto zobaczyć wzgórze zamkowe z ruinami zamku biskupów krakowskich z XIV wieku oraz  piec garncarski  wzniesiony w połowie XIX wieku, należący do mistrza Stanisława Pastuszkiewicza, ostatniego starszego cechu iłżeckich garncarzy.

Szlak Starachowice - Iłża  w całości przechodzi przez tereny leśne Przedgórza Iłżeckiego, według mojego GPSu wyszło 33km i 235m przewyższenia, razem z zamkiem i piecem :).